salam ramadhan

salam kepada sume...

untuk entri kali nie, saye nak ucapkan salam ramadhan kepada sume umat islam d atas muka bumi ini..

bile kite dgr je pasal ramadhan..apa 1st thing yg terlintas kat pikiran korang???bazar ramadhan?pahala yg berlipat kali?terawih??
kali ni..saye nk tulis pasal bulan ramadhan..

Bulan Ramadhan merupakan bulan yang mempunyai banyak kelebihan. Kedatangannya selepas dua bulan yang juga tidak kurang keistimewaannya iaitu Rejab dan Sya'ban. Bagi tujuan menyuburkan rasa tanggungjawab dan rasa ingin menambahkan ibadat kepada Allah sepanjang Ramadhan ini, di sini dibawa beberapa hadis yang menceritakan mengenai kelebihannya.

  1. Abu Hurairah menyatakan : Telah bersabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : Apabila telah tibanya Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka dan diikat segala syaitan. -Hadis dikeluarkan oleh imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad dan Baihaqi-
  2. Daripada Abu Hurairah daripada Rasulullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud :Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampuninya segala dosanya yang telah lalu. - Diriwayat oleh imam Nasai'e, Ibn majah, Ibn Habban dan Baihaqi-
bukan niat ku untuk berceramah xtntu psal..saje nk insafkan diri sendiri dan orang lain supaya sedar dan ingat kepada yang maha esa. kita adalah hakNya..

akhir kata..moga kita dapat wat pahala bnyk2 ek bulan ramadhan tahun ni..tahun depan belom tntu kita dapat puasa..so..renung kejap..amal lama2 ek...wassalam.














Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

4 comments:

Anonymous | August 21, 2009

salam ramadhan..

MataBulat | August 22, 2009

makasih..
salam ramadhan too..
pose pnoh ek..
jgn tnggal2..hehe

The City of HEROES | September 01, 2009

Salam Ramadhan...kay dh wat blog...xpandai nk guna...nnti zan ajo kan ye...hehehehe

MataBulat | September 02, 2009

ok...khay...
=)

Post a Comment

SiLa la mEngKomeN yERk